(Р)еволюция - сравнение на организацията
на платформите от 4-та и 5-та серия на Intel
Всички са базирани на архитектурата Nehalem, която след оптичното й свиване до
32-нанометра бе именувана Westmere. Освен това всички са двуядрени, инсталират
се на цокъл LGA1156 и използват DDR3 памет. Освен това поддържат Hyper
Threading (с изключение на Pentium G6950), което удвоява броя на логическите
ядра в тях до четири. Интегрираното в чипа графично ядро използва шината FDI
(Flexible Display Interface) и ако искате да го използвате, ще Ви се наложи да
си купите платка с някои от новите
чипсети след PM5. QM серията предлага много добри възможности за бизнес
клиенти.
Както знаем Intel I3 e
наследник на Intel Core 2 Duo, той също е с двуядрен процесор и с тактова
честота от порядъка на 2,2MHz до 3,5МHz. Захранващия блок работи с до 75W. Въпреки, че Core i5 и
Core i3 са значително по-слаби и евтини от Core i7, това не ги прави по-малко
интересни. Интел I3 са произведени по 32nm процес, за разлика от познатите Core
i5/i7, които са 45 нанометрови. Освен това имат интегрирано GPU (графичен
процесор). По този начин от Intel не е трябвало да се безпокоят с
намаляване на производствения процес на графичното ядро. Както се знае
процесора е изработен по 32nm технология, докато графичния ускорител – по 45nm
процес. Двата кристала са свързани помежду си, като по този начин процесора би
могъл да прехвърли информация директно на видеочипа, спестявайки ресурсите на
рама и натоварването на дънната платка. Цялото това удоволствие, разбира се, е
възможно само при подходящите чипсети – Н55, Н57 и Q57.Вграденият
графичен чип в процесора е интересна придобивка, но за съжаление с доста
ограничена функционалност. Като за начало това е подобрена версия на добре
познатата серия Intel GMA. Въпреки, че е нова разработка подръжката му се
простира до DirectX 10, като не поддържа дори DirectX 10.1, да не споменаваме за
DirectX11. От Intel отговарят, че на пазара няма друг вграден графичен продукт
с поддръжка на DX10,1. За
разлика от предходното си ниво, тук вече се появява и по-бързата кеш памет L3, както и
DDR3.
Във видеокартите серията се е постарала достатъчно, но
вградената видео карта е изрязана в голяма степен с очакванията ни.
HT(Hyper Threading) технология: Технологията
дава възможност на един физически процесор да изпълнява едновременно два
различни фрагмента програмен код. Към процесора се подава втора нишка (Thread) за изпълнение и
съответно звената, които остават не използвани от основната нишка програма могат
да бъдат заети от втората. По този начин се увеличава значително коефициента на
използване на отделните блокове на процесора.
Intel ® Virtualization Technology
(VT-X): Увеличаване на управляемостта, сигурността и гъвкавостта в ИТ средите чрез
разграничаване на хардуера от софтуера, увеличава бързодействието при което се осигурява максимално използване на системата, чрез консолидиране на различните среди в един-единствен сървър или компютър.
Enhanced Intel(R) Speedstep Technology: е
функция, която намалява потреблението на захранването на процесора, като
автоматично намалява честотата и работното
напрежение, когато не се изисква максимална производителност или казано с други думи спестяване на енергията от батерията.
Execute
Disable Bit: е хардуерно базирано функция за сигурност, с която се намаля излагането на вируси и зловреден код атаки и
предотвратяване на опасен софтуер от изпълняващата и посадъчен на сървъра или
мрежата.
Idle
States: е технология при която процесора изключва части от себе си, който не ползва
в момента и по този начин спестява енергия .
Intel(R)
64: 64
битова архитектурна технология.
Intel ® Clear Video Technology: е комбинация от хардуер за видео обработка и софтуерни технологии за широк спектър от цифрови дисплей, засилено възпроизвеждане на видео с висока резолюция, резки изображения, прецизен контрол на цветовете и
възможност за разширения по дисплея.
FSB шината служи като основна връзка
между процесора и неговия чипсет, като се стреми да му осигури максимална
пропускателна способност. В общия случай честотата на системата шина (FSB) е в пряка зависимост от честотата на паметта, но при
последните поколения чипсети е възможна асинхронната им работа. Това позволява
например честота на FSB 133 MHz, комбинирана с честота на паметта 166 MHz. Тъй като процесорите на Intel преди поколението Core разчитаха много на мегахерците, доста ниската честота на
FSВ представляваше бавно място в
системата. Проблемът се преодоляваше чрез използване на високоскоростна памет,
а съответно и висока честота на системната шина.
PCI Express-интерфейс за свързване на съвременни видеокарти и
други разширителни карти. В
съвременните компютърни системи процесорните елементи и входно-изходните
устройства работят с много по-висока скорост и е необходима вътрешна връзка с
по-висока скорост на пренасяне на данните. Това е нова шинна технология от трето
поколение – Third Generation I/O (3GIO), която трябва да замени бавната PCI шина.
Шина
IEEE 1394 е:
- Универсален
цифров интерфейс - позволяващ предаване на данни между различни
устройства, без да има загуба на информация;
- "Горещо"
включване - интерфейсът позволява устройствата да се включват и изключват
при работещ компютър;
- Последователната
вместо паралелната шина, позволява използването на кабел с малък диаметър
и куплунг с малък размер;
- Поддръжка на
широк спектър устройства, с които IEEE1394
работи;
- Захранване
на външни устройства по кабела на IEEE1394;
- Висока
скорост на обмен на данните - от 100, 200 и 400 Mb/sec;
- Възможност
да се изгради мрежа от различни устройства в най-различна конфигурация;
- Простота при използването;
- Поддръжка на
синхронно и асинхронно предаване на данни;
- Открита
архитектура - не е необходими специални програмно осигуряване, за да може
да работи интерфейса.
IEEE1394 намира приложение със следните устройства:
- Компютри;
- Аудио и
Видео мултимедиини устройства; й
- Принтери и скенери;
- Хард дискове (HDD);
- Цифрови
видео камери и видео магнетофони и други.
|